In onze jonge jaren, uw redacteur is inmiddels 72 jaar oud, reden we op een meestal tweedehandse fiets door, in mijn geval, Beek en Donk. Als er iets met de fiets aan de hand was, wisten de meeste vaders wel hoe ze een band moesten plakken of een ketting weer opnieuw op de tandwielen moesten leggen. Voor wat complexere problemen had je altijd wel een technisch persoon in de buurt, óf de plaatselijke smid die immers overal verstand van had.
Zelf deed je weinig aan die fiets, want je miste vaak de fysieke kracht of de motivatie. Dit veranderde toen de leeftijd van 16 jaar naderbij kwam, want dan mocht je brommer rijden. Later, als jongeman, klom je hoger op de mobiliteitsladder door een auto aan te schaffen. Reparaties aan de auto werden vaak zelf uitgevoerd, en een automaterialenhandel werd een belangrijke plek voor het verkrijgen van benodigde onderdelen.
Na het brommerstadium en de auto-aanschaf begon een lokaal automaterialenbedrijf langzaam te groeien. Piet en Elly runden de zaak en werkten aan klantenbinding door persoonlijke service en snelle leveringen van auto-onderdelen. Het bedrijf groeide door service aan grotere garages te bieden en vestigingen in verschillende dorpen te openen.
Met de groeiende behoefte aan auto-onderdelen begon het bedrijf zijn regiofunctie uit te breiden naar meerdere dorpen. Het bedrijf werd uiteindelijk overgenomen door een Amerikaanse firma, wat leidde tot veranderingen in de structuur en verplaatsing van de vestigingen.
Van Lieshout naar Amerika en China: een reis die begon met een boekhoudertje dat zijn eigen automaterialenbedrijf oprichtte en zijn nalatenschap voortzet door middel van bedrijfsadvies.